دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
20 خرداد 1398 - 11:05

اتمام‌حجت حزب‌الله لبنان به دشمنان ایران

روز جهانی قدس امسال به دلیل طرح موضوع «معامله قرن» و برخی تحرکات تهدیدآمیز منطقه‌ای، با ویژگی‌های خاصی برگزار شد و آزادی خواهان جهان در کنار ملت ایران، بر حمایت از فلسطین و مقاومت تأکید کردند.
نویسنده :
مهدی غفاری
کد خبر : 3150

پایگاه رهنما :

روز جهانی قدس امسال به دلیل طرح موضوع «معامله قرن» و برخی تحرکات تهدیدآمیز منطقه‌ای، با ویژگی‌های خاصی برگزار شد و آزادی خواهان جهان در کنار ملت ایران، بر حمایت از فلسطین و مقاومت تأکید کردند. در این میان، برخی شخصیت‌های برجسته و مطرح منطقه به ارائه تحلیل و سخنرانی از آنچه در منطقه روی می‌دهد، پرداختند. ازجمله این افراد، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان بود که تحلیلی دقیق از منطقه ارائه و درنهایت، به دشمنان منطقه و مقاومت هشدار‌هایی داد. نصرالله در ارزیابی تحولات منطقه به هوچی گری‌ها و ادعا‌های مطرح‌شده در قبال جمهوری اسلامی ایران و البته تحرکات عربستان در قالب برگزاری چند نشست در مکه، پاسخ داد.
جایگاه ایران و عربستان در منطقه
رژیم سعودی و حامیان آن در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا اقتداری ساختگی از عربستان به نمایش گذارند و در این چارچوب نیز سعودی طی روز‌های ۹ و ۱۰ خردادماه، میزبان سه نشست در قالب سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس بود. این نشست‌ها در حالی برگزار شد که سعودی تلاش کرد تا هم خود را فاتح جنگ یمن معرفی نماید و هم با سوق دادن اجلاس‌ها به ایران هراسی، اقتداری ساختگی از خود به نمایش گذارد. هم‌زمان با این اقدام سعودی، در یک افشاگری قابل‌توجه، سید حسن نصرالله در بخشی از سخنان خود به مناسبت روز قدس، گفت که «ایران قدرت اول و عظیم منطقه است. کسانی هستند که می‌گویند قدرت اول منطقه، عربستان سعودی است، ولی ترامپ می‌گوید اگر هواپیما‌های سعودی بدون حمایت ما بلند شوند، نمی‌توانند بر زمین بنشینند» او گفت: «عربستان سعودی برای بقا و قدرت خود، به آمریکا، غرب و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها متکی است و این یک حقیقت است. ولی ایران دولت قدرتمند واقعی است».
گزینه سوخته جنگ
نکته مهم در سخنان نصرالله تأکید وی بر عدم گزینه جنگ است و تأکید دارد که طرف آمریکایی توانایی اقدام نظامی علیه ایران را ندارد. سید حسن نصرالله در چرایی عدم وقوع جنگ علیه ایران، تصریح کرد که «دولت ترامپ و سرویس‌های اطلاعاتی او به‌خوبی می‌دانند که در صورت جنگ با ایران، این جنگ محدود به مرز‌های ایران نخواهد بود و همه منطقه درگیر آتش آن خواهند شد و همه منافع و نیرو‌های آمریکا در منطقه از بین خواهد رفت و همه‌کسانی که با آن‌ها همدستی کرده اند از جمله آل سعود و رژیم صهیونیستی، هزینه این جنگ را خواهند داد.»
ایران و اجلاس مکه
عربستان سعودی در حالی به نیابت از آمریکا نشست مکه را برای نمایش قدرت در برابر ایران برگزار کرد که دبیر کل حزب‌الله، راز این نشست و نقش ایران در آن را برملا کرد. سید حسن نصرالله گفت: دو دلیل برای این اقدام عربستان وجود دارد؛ نخست اینکه عربستان سعودی دید که هیچ راه فراری در برابر موشک‌های یمن ندارد و در برابر دستاورد‌های یمنی‌ها شکست نصیبشان شده است. دلیل دوم اینکه رژیم حاکم در عربستان سعودی یقین دارد که جنگ در منطقه، جنگ بین آمریکا و ایران نخواهد بود و ترامپ برای جنگ نیابتی [به نیابت از سعودی‌ها]به منطقه نخواهد آمد.
دبیر کل حزب‌الله لبنان از این اقدام سعودی‌ها و اجلاس آن‌ها ابراز تعجب کرد و افزود که آن‌ها از شورای همکاری خلیج‌فارس طلب استمداد دارند؛ شورایی که به دست خودشان، آن را تکه‌تکه کرده‌اند.
چرایی مواضع نصرالله در حمایت از ایران
حمایت قاطع دبیر کل حزب‌الله از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت امری متداول و همیشگی است، اما این سؤال مطرح می‌شود که چرا در مقطع کنونی، چنین مواضعی اتخاذ شده است؟
در تحلیل این رفتار، می‌توان گفت که نصرالله با این سخنان از برخی معادلات پیرامون موازنه قدرت در منطقه میان محور مقاومت و محور آمریکایی پرده برداشت. نصرالله هنگام صحبت درباره مقاومت به جنگ بزرگ غزه اشاره کرد که می‌توان گفت؛ چه‌بسا جنگ آزادسازی بزرگ در سخنرانی نصرالله بدان معنا باشد که هر جنگ آمریکایی علیه ایران تمام منطقه را شعله‌ور خواهد کرد. سید حسن نصرالله از برخی معادلات پیرامون موازنه قدرت در منطقه میان محور مقاومت و محور آمریکایی پرده برداشت و به ترامپ هشدار داد که از ماجراجویی که ممکن است به نابودی منافع آمریکا در منطقه و واردکردن ضربه به رژیم صهیونیستی و نظام آل‌سعود ختم شود، دست بردارد. نصرالله صراحتاً اعلام نکرد که این جنبش مستقیماً وارد جنگ خواهد شد، اما سیاق سخنرانی‌اش بر این امر دلالت داشت. رژیم صهیونیستی از نظر ایران و متحدانش در محور مقاومت، بخشی از جنگ آمریکا علیه ایران خواهد بود و همان‌طور که نصرالله تأکید کرد؛ بهای این موضوع را پرداخت خواهد کرد و با پاسخ نظامی شدیدی از سوی ایران و متحدان آن به‌ویژه حزب‌الله روبرو خواهد شد. سعودی نیز پاسخی مشابه دریافت خواهد کرد و همان‌طور که نصرالله گفت؛ عربستان سعودی بهای تحریک علیه ایران و ورود به پروژه آمریکا برای تحریم ایران و هدف قرار دادن نظامی آن را پرداخت خواهد کرد. این مسئله، موضوع دفاع از خویش است و متحدان ایران در فرضیه جنگ علیه ایران، از خود و منافع خود دفاع می‌کنند. نصرالله با تکیه‌بر برآورد‌ها و بررسی‌ها تأکید کرد که واشنگتن در نهایت به سمت گزینه جنگ نخواهد رفت، زیرا از پیامد‌های خطرناک آن بیم دارد. بر این اساس، می‌توان گفت که مواضع نصرالله بیانگر این حقیقت است که آمریکا در صورت هر اقدامی علیه جمهوری اسلامی با واکنشی گسترده از طرف ایران و متحدانش مواجه خواهد شد و حزب‌الله در رأس این پاسخگویی است که منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد. در اصل سخنان نصرالله را می‌توان هشدار به آمریکا، سعودی و صهیونیست‌ها با برشمردن نقاط قوت جمهوری اسلامی دانست که نقشی مهم در بازدارندگی توهمات احتمالی آمریکا و مهره‌هایش علیه جمهوری اسلامی و مقاومت منطقه‌ای خواهد داشت.
برچسب ها: قدس حزب الله لبنان

ارسال نظرات